Welcome to PIPA

PIPA wordt wereldwijd gezien als het veilinghuis nummer één voor exclusieve kwaliteitsvolle vliegduiven, en 's werelds meest toonaangevende nieuwskanaal voor duivensport. De missie van PIPA bestaat erin het meest exclusieve veilinghuis voor vliegduiven te zijn wereldwijd. En dat doen we door alleen duiven te verkopen van de allerhooogste kwaliteit, duiven waarmee onze cliënten wedstrijden winnen.

Dit zijn onze huidige acitiveiten:

  • online nieuwskanaal (het grootste ter wereld in onze sport)
  • exclusief online en offline makelaar voor kwaliteitsduiven
  • managementbureau voor topspelers
  • kweken en handhaven van exclusieve stammen in het PIPA Elite Center

Het was Nikolaas Gyselbrecht die PIPA in 2000 heeft opgericht als hobbyproject. Hij wilde toen alle mogelijke informatie verzamelen rond duivensport. PIPA is uiteindelijk een wereldwijd begrip geworden binnen onze sport. PIPA staat voor Pigeon Paradise, de oorspronkelijke naam van zijn website. Tegenwoordig verwijst iedereen naar Pigeon Paradise met de afkorting "PIPA". Vandaag hebben we het over een professionele onderneming dat voluit PIPA Holding heet.

Zeker, PIPA is een betrouwbare partner, en dat wordt bevestigd door onze vele cliënten wereldwijd.

Dit zijn onze kernwaarden:

  • transparantie: we zijn transparent in alles wat we doen. Iedereen is welkom bij ons voor een rondleiding en een praatje met onze werknemers. Zo krijg je een beter idee van onze manier van werken.
  • langetermijnrelaties: we mikken op langdurige relaties, en we liggen niet wakker van winstbejag op korte termijn. Wij worden gelukkig van tevreden klanten en het zoeken naar oplossingen bij eventuele problemen.
  • Zorgzaam: wij geven om mensen: onze kopers, onze leveranciers, ons personeel en alle andere belanghebbenden waarmee we verbonden zijn.
  • Vertrouwen: we werken enkel samen met geloofwaardige duivenkwekers, en we werven uitsluitend betrouwbare mensen aan.

In de online veilingen van PIPA vind je de meest exclusieve vliegduiven ter wereld. Bovendien zijn onze online veilingen gemakkelijk te volgen via de computer of mobiele telefoon. Dat betekent dat je 24 uur per dag kunt bieden, vanop gelijk welke locatie.

Registration & approval

Je dient een veilingprofiel aan te maken om een bod te kunnen plaatsen in een van onze online veilingen. Na je aanmelding moet je profiel eerst worden goedgekeurd door onze medewerkers van PIPA; pas dan kun je bieden. Per persoon kan slechts één profiel worden aangemaakt.

Als je onze online veilingen enkel wil volgen zonder zelf te bieden, heb je geen veilingprofiel nodig.

Je kunt je hier registeren, of contact opnemen voor hulp.

Zodra de registratie is afgerond, zal een medewerker van PIPA je telefonisch contacteren om je account goed te keuren en je een beperkt budget toe te wijzen. Vanaf dat moment kun je met dat budget beginnen te bieden.

Om zeker te zijn dat elk geplaatst bod legitiem is, heb je een goedkeuring nodig om te bieden. Je dient die toestemming slechts een keer te krijgen.

We bellen je persoonlijk op om je registratie te bevestigen, en we stellen je verschillende vragen om ons ervan te vergewissen dat je biedingen oprecht zijn. Het kan tot 48 uur duren eer je toelating krijgt om te bieden. Door omstandigheden kan dat proces iets langer duren, bijvoorbeeld tijdens vakanties. We raden daarom aan om je toelating genoeg op voorhand aan te vragen indien je op een bepaalde duif wil inzetten. Voor het einde van elke veiling contacteren we sowieso elke nieuwe gebruiker voor de goedkeuring van zijn/haar profiel.

Bij goedkeuring bepalen we ook je veilingbudget. Dit budget is het totale bedrag in EUR dat je per veilingweekend kunt spenderen. Je kunt de status van je veilingbudget steeds raadplegen via je veilingprofiel.

In een aantal gevallen, bijvoorbeeld als je uit een land afkomstig bent waarmee we weinig ervaring hebben, vragen we ter goedkeuring van je profiel een waarborg.

 

Indien je onmiddellijk een bod wil inbrengen op een bepaalde duif, neem dan contact op met ons.

Bidding

Als je onder jouw account bent ingelogd, klik je op "Bied nu" om een bod te plaatsen. Je geeft je bod of kooporder in, en je klikt vervolgens op "Plaats bod".

Zodra je je bod hebt bevestigd door op "Bevestig uw bod" te klikken, wordt je bod opgeslagen.

Als je overboden werd, krijg je daarvan een melding per sms en/of per e-mail. Indien je deze meldingen nog niet hebt geactiveerd, Kun je de desbetreffende instellingen wijzingen via je veilingprofiel.

Bieden begint bij 200 euro.

BELANGRIJK

Mocht je nog steeds problemen ondervinden bij het bieden, of je wenst telefonisch te bieden, neem dan even contact met ons op.

Een online veiling duurt in de meeste gevallen twee weken.

Bij een online veiling is het niet mogelijk om de duiven op voorhand in het echt te zien. Aan de hand van onze foto's in hoge resolutie en onze PPQC (PIPA Quality Control), en af en toe via video's, geven we je een zo gedetailleerd mogelijke beschrijving van onze duiven.

In een aantal gevallen kun je de duiven wel op voorhand bij ons komen bekijken. Je mag ons gerust contacteren om te vragen wat de mogelijkheden zijn.

Alle jonge duiven (voor het seizoen 2018-2019 wordt een duif uit 2018-2019 als een jonge duif beschouwd; voor 2019-2020 is een duif uit 2019-2020 een jonge duif, enz.) die op PIPA worden verkocht worden aan een DNA-test onderworpen om hun geslacht te bepalen. Hun geslacht is dus gegarandeerd, met de volgende uitzonderingen:

  • Jonge duiven die niet hebben gevlogen.
  • Jonge duiven die niet worden verkocht door de liefhebber die ze heeft gekweekt.

Deze duiven worden standaard niet met een DNA-certificaat verkocht. Voor oude duiven spreekt het voor zich dat hun geslacht al eerder werd bepaald.

Door een kooporder in te geven, weet het veilingsysteem wat het maximale bedrag is dat je wil bieden voor een bepaalde duif. Als we een bod ontvangen dat hoger ligt dan je huidige bod, maar het is lager of gelijk aan je huidige kooporder, dan zal het systeem automatisch hoger bieden dan je tegenstander; zo staat het hoogste bod opnieuw op jouw naam.

Een kooporder krijgt altijd voorrang op een gewoon bod. Dat betekent dat een kooporder van 2.000 EUR altijd wint ten opzichte van een gewoon bod van 2.000 EUR.

Als twee kooporders hetzelfde maximumbedrag hebben, gaat het winnende bod naar de koper die als eerste zijn/haar kooporder heeft ingevoerd.

Je kooporder is nooit zichtbaar voor andere bezoekers/kopers. Je kooporder op ons veilingsysteem is enkel voor jezelf zichtbaar.

BELANGRIJK
  • Als je nog steeds problemen ondervindt, of je wenst je kooporder telefonisch door te geven, neem dan even contact op.
  • Om je kooporder te wijzigen of te annuleren, klik je op "wijzig kooporder" naast de duif.

Als iemand een bod plaatst op eender welke duif binnen de laatste vijf minuten voor het afsluiten van de veiling, wordt de duur van de veiling voor die ene duif met vijf minuten verlengd.

Bijvoorbeeld:

  • De veiling zou oorspronkelijk om 17:00 aflopen. Iemand plaatst een bod voor een bepaalde duif om 16:57.
  • De veiling voor die specifieke duif wordt automatisch verlengd tot 17:05. Voor alle andere duiven die binnen de laatste vijf minuten geen bod hebben ontvangen, eindigt de veiling wel om 17:00.

Als je je biednaam wil veranderen, kun je daarvoor terecht op je Veilingprofiel.

Denk eraan dat je de nieuwe biednaam pas kunt gebruiken als die werd goedgekeurd door de veilingbeheerder. In afwachting kun je verder bieden met je huidige naam.

Let erop dat je je biednaam niet kunt veranderen als je al een bod hebt geplaatst in een nog lopende veiling.

Biednamen die provocerend zijn of die de naam van iemand anders bevatten, worden niet geaccepteerd. Ook het woord 'PIPA' is niet toegelaten.

Nee, het geboden bedrag is exclusief BTW. Er wordt 6% BTW toegevoegd bij je factuur als je het winnende bod hebt.

BTW is niet van toepassing indien je als niet-EU-inwoner een duif/duiven naar een adres buiten de EU laat leveren, met een geldige exportaangifte.

Alerts and communication

Als je overboden werd, kun je een melding krijgen per sms en/of per e-mail. Indien je deze meldingen nog niet hebt geactiveerd, Kun je je instellingen wijzingen via je veilingprofiel.

Meldingen per sms of per e-mail zijn gratis, waar ook ter wereld.

Opgelet: we kunnen niet garanderen dat je elke melding ontvangt, door een gebrek aan ontvangst of netwerk. Gelieve steeds via je profiel na te gaan of je niet overboden werd.

Ja, daarvoor gebruik je onze 'alerts'. Als je naar het overzicht van de geplande veilingen gaat, zie je een belletje bij elke geplande veiling. Door op dat belletje te klikken, krijg je een melding bij het begin van de veiling.

Je kunt je nummer wijzigen via de 'Mijn veilingprofiel'-pagina. Je dient vervolgens het nieuwe nummer te valideren via onze website, door de code in te geven die je van ons zult ontvangen op je nieuwe gsm-toestel.

Ga eerst na of je het correcte gsm-nummer en/of de correcte landcode hebt ingevoerd.

Indien deze gegevens correct waren ingevuld, kun je altijd een nieuwe validatiecode aanvragen via je veilingprofiel. Als je dan nog steeds geen SMS hebt ontvangen op je mobiele telefoon, neem dan zeker even contact met ons op, dan bekijken we het probleem van naderbij.

Mijn veiling

Voor een overzicht van je profielgegevens kun je terecht op je 'Mijn veilingprofiel'-pagina.

Je veilinglimiet is het totale bedrag in EUR dat je per veilingweekend kan spenderen. Je kunt je huidige veilinglimiet raadplegen via je veilingprofiel. Wie zijn of haar veilinglimiet wil verhogen, kan contact opnemen met PIPA of met de sales agent.

Een overzicht van al je biedingen vind je terug op de pagina 'Mijn biedingen' in je veilingprofiel, of via de link 'Mijn favorieten' bovenaan elke pagina.

Let erop dat dit enkel biedingen zijn die je hebt geplaatst in een van de lopende veilingen.

Als je klikt op 'mijn account', vind je vervolgens de knop 'mijn aankopen'. Daar vind je een overzicht van al je aankopen, en kun je ook de afbeelding, het DNA-certificaat (indien beschikbaar) en de stamboom van de aangekochte duif downloaden.

Ja, het is mogelijk om verschillende facturatieadressen te hebben. Zo wens je bijvoorbeeld twee verschillende adressen te gebruiken omdat je zowel als particulier als voor je onderneming duiven aanschaft (opgelet: er kan BTW van toepassing zijn).

Bij het plaatsen van een bod wordt je gevraagd op welk adres de duif moet worden gefactureerd indien je wint.

Elk facturatieadres wordt gecontroleerd en gevalideerd door onze veilingbeheerders.

Ja, je kunt verschillende afleveradressen hebben.

Als je een bod plaatst, kies je het adres waar de duif mag worden bezorgd indien je gewonnen hebt. Onze logistieke afdeling zal dit afleveradres bevestigen voor verzending.

Indien je een facturatieadres buiten de EU opgeeft en een afleveradres binnen de EU, houd er dan rekening mee dat er BTW in rekening wordt gebracht.

Payment

De aankoopprijs bestaat uit:

  • Het bedrag van je winnende bod
  • Belgische belasting op toegevoegde waarde (BTW) of 6% (indien toepasbaar)

Alle bedragen worden vermeld in EUR.

Het volgende maakt geen deel uit van de aankoopprijs:

  • Andere heffingen of tarieven (zoals invoerrechten)
  • Andere kosten, zoals bankkosten
  • Transportkosten voor de duif 

De factuur dient volledig te zijn betaald binnen de 7 kalenderdagen na de factuurdatum, ongeacht het tijdstip van levering.

De duif wordt pas verzonden of zal pas kunnen worden opgehaald bij PIPA wanneer we het volledige bedrag op onze bankrekening hebben ontvangen.

We verkiezen betaling in euro, dit om verliezen door valutatransacties te vermijden.

 

De prijzen van de te veilen duiven worden vermeld in EUR. De wisselkoers van je buitenlandse valuta naar EUR is aan aan verandering onderhevig. De daadwerkelijke wisselkoers van de bank op het moment dat de overeenkomst wordt gesloten is is dan van toepassing.

Bereken de huidige wisselkoers van EUR naar je valuta naar keuze via deze pagina: http://www.x-rates.com/calculator/?from=EUR&to=USD&amount=1

Wie een duif koopt bij PIPA, ontvangt daarvoor een factuur. Facturen worden steeds per e-mail verstuurd, op de eerste maandag na het aflopen van de veiling.

De factuur kun je op de volgende manieren betalen:

  • via overschrijving naar onze Belgische bankrekening (opgelet: eventuele bankkosten zijn voor rekening van de koper)
  • betaling aan de sales agent (graag de agent in kwestie contacteren)
  • betaling via kredietkaart: Visa, MasterCard (opgelet: bijkomende servicekosten van 2,5% zijn voor rekening van de koper)

Nee, het geboden bedrag is exclusief BTW. Er wordt 6% BTW toegevoegd bij je factuur als je het winnende bod hebt.

BTW is niet van toepassing indien je als niet-EU-inwoner een duif/duiven naar een adres buiten de EU laat leveren, met een geldige exportaangifte.

Transport

Nadat je voor de duif hebt betaald, heb je verschillende mogelijkheden om je duif te ontvangen.

Je kunt eerst en vooral je duif komen ophalen bij PIPA zelf.

Voor een beperkt aantal bestemmingen kun je een koerierdienst selecteren die de duif/duiven aflevert. Kies het land van bestemming om meer te weten te komen over de leveringsmethodes en de kosten.

Courier

Standard shipping method

Courier, home delivery

Approximate delivery time

Usually between 1 and 10 days

Cost

Max. €55,00 (VAT incl.) for transporting 1 pigeon depending on region
For every extra pigeon an additional charge of max. 5 euro (VAT incl.) is added depending on region (please contact us for more info)

Payment

Payable to the courier in cash upon delivery or by wire transfer

Pick up at PIPA

Courier

Indien je land of bestemming niet in de lijst staat, dan heeft PIPA nog geen ervaring om hier duiven heen te zenden. Neem contact met ons op om te weten of het mogelijk is om duiven naar je land te versturen.

BELANGRIJK

  • PIPA is geen transportfirma en kan op geen enkele manier het transport voor derde partijen mee organiseren. PIPA kan niet helpen bij het regelen van het transport van duiven die niet bij PIPA werden aangeschaft.
  • De opgegeven verzendtarieven kunnen wijzigen. PIPA is in geen geval verantwoordelijk voor eventuele tariefwijzigingen.
  • PIPA kan in geen geval verplicht worden om een duif/duiven te leveren voordat het factuurbedrag volledig werd betaald.

Alle kosten die gepaard gaan met het transport van duiven die via PIPA werden verkocht, worden verrekend tegen kostprijs.

PIPA rekent dus geen extra marges of opslag aan bovenop de eigenlijke transportkosten.

De invoer van duiven in landen waar ook te wereld is niet de verantwoordelijkheid van PIPA. De hoogste bieder is 100% verantwoordelijk voor eventuele invoerheffingen en taksen die zijn of haar land al dan niet oplegt.

De transportkosten kun je hier raadplegen.

De vermelde levertermijn is slechts een schattig van de werkelijke levertermijn, gelet op onvoorziene omstandigheden zoals het weer of een wijziging in de wetgeving rond internationale export. Toch geeft de opgegeven levertermijn een goede indicatie van wat je kunt verwachten.

Aftersales

PIPA hanteert een strenge selectieprocedure en we vermijden de verkoop van te oude duiven of duiven die in de afgelopen jaren te veel jongen gekweekt hebben. Toch kunnen we de vruchtbaarheid van de duiven nooit 100% garanderen eens ze in een nieuwe omgeving terechtkomen. In geval van onvruchtbaarheid dient u ons hier ten laatste twee maand na ontvangst van de duif van op de hoogte te brengen aan het hoofdkantoor van PIPA.

Als een duif ziek is bij aankomst, dient dit binnen de 24 uur na ontvangst te worden gemeld aan het PIPA hoofdkantoor.

Een duif in goede gezondheid ziet er als volgt uit:

  • Normale, witte lellen
  • Voldoende spieren rond het borstbeen
  • Een lichtroze keel zonder schraapsel
  • Heeft blinkende veren
  • Geeft een vitale indruk

Als een duif bij levering dood blijkt te zijn, dient men foto's te nemen en die aan het PIPA hoofdkantoor te bezorgen (via je sales agent). De originele ring, het eigendomsbewijs en de stamboom moeten binnen de 24 uur na ontvangst aan de sales agent worden terugbezorgd.

Alle jonge duiven (voor het seizoen 2018-2019 wordt een duif uit 2018-2019 als een jonge duif beschouwd; voor 2019-2020 is een duif uit 2019-2020 een jonge duif, enz.) die op PIPA worden verkocht worden aan een DNA-test onderworpen om hun geslacht te bepalen. Hun geslacht is dus gegarandeerd, met de volgende uitzonderingen:

  • Jonge duiven die niet hebben gevlogen.
  • Jonge duiven die niet worden verkocht door de liefhebber die ze heeft gekweekt.

Deze duiven worden standaard niet met een DNA-certificaat verkocht. Voor oude duiven spreekt het voor zich dat hun geslacht al eerder werd bepaald.

Je kuns ons hoofdkantoor in België contacteren indien je vragen of klachten hebt omtrent je aankoop.